Although Berlin is making considerable efforts, the number of applicants interested in joining the German army has shrunk again this year. The German defence minister has stressed that recruitment must be as high a priority for the Bundeswehr as the procurement of equipment.


Aj keď sa Berlín značne usiluje, počet uchádzačov, ktorí tento rok prejavili záujem o vstup do nemeckej armády, sa opäť zmenšil. Nemecký minister obrany zdôraznil, že nábor musí byť pre Bundeswehr rovnako vysokou prioritou ako obstarávanie techniky.

Nemecká Zeitenwende, teda úsilie krajiny obnoviť po ruskej invázii na Ukrajinu okrem iného aj nezdravú armádu, sa naďalej potýka s problémami. Najnovšou prekážkou sa ale pri zvyšovaní kapacity Bundeswehru, ozbrojených síl, zdá byť to isté, čo trápi aj ostatné civilné sektory: nedostatok pracovnej sily.

Podľa údajov ministerstva obrany, ktoré v stredu (2. augusta) citoval spravodajský magazín Spiegel, požiadalo v prvých piatich mesiacoch roku 2023 o zaradenie do vojenskej služby približne 23 400 osôb, čo je o sedem percent menej ako v rovnakom období rok predtým.

„Napriek značnému úsiliu pokračuje v počte žiadostí klesajúcich trend aj v roku 2023,“ cituje časopis dokument ministerstva. „To, že pokračuje pokles počtu prijatých žiadostí, nám, samozrejme, bude sťažovať udržanie súčasnej vysokej kvality vo výbere zamestnancov,“ dodáva.

Klesajúci počet kandidátov, ktorí majú o službu záujem, tak od vojny na Ukrajine pokračuje, a to napriek zvýšenej pozornosti, ktorú médiá aj verejnosť venujú armáde.

Nemecký minister obrany Boris Pistorius (SPD/S&D) v stredu (2. augusta) počas návštevy kariérneho centra Bundeswehru v Stuttgarte zdôrazňoval dôležitosť prilákania a školenia personálu.

„V uplynulých mesiacoch som sa už špeciálne zaoberal témou personálu a myslím si, že by v dôležitosti mala získať rovnakú prioritu ako oblasť obstarávania,“ povedal Pistorius, sociálny demokrat, ktorý do funkcie nastúpil v januári.

„Bitka“ o pracovnú silu

Nemecká armáda v súčasnosti prevádzkuje šesť kariérnych centier. Ich úlohou je primárne nábor personálu prostredníctvom inzercie a tiež vzbudzovanie záujmu najmä medzi mladými.

Pistorius ocenil prácu centier a povedal, že pomáhajú dostať armádu „do centra spoločnosti“, pričom len stuttgartské centrum zorganizovalo za posledný rok okolo 300 podujatí.

„Prekážkou“ ale podľa neho zostáva reakčný čas armády po tom, ako potenciálny kandidát prejaví záujem.

„Kandidáti sa začnú zaujímať o Bundeswehr po tom, čo sa s niekým porozprávajú na veľtrhu kariéry, návšteve školy, na mieste alebo inde. No ako dlho trvá, kým sa spolu s armádou skontaktujú? Toto je kľúčová fáza, v ktorej si nemôžeme dovoliť robiť chyby,“ zdôraznil Pistorius.

Pre nedostatok pracovnej sily na celom trhu majú mladí ľudia v súčasnosti celý rad kariérnych možností, vysvetlil. „Kto nie je dostatočne rýchly, prehráva.“

Bundeswehr investoval do prilákania nových regrútov počas niekoľkých posledných rokov značné prostriedky. V roku 2020 nemecká armáda vynaložila takmer 34 miliónov eur na nábor. Jeho súčasťou bola inzercia, marketing zameraný špeciálne na mladých ľudí napríklad prostredníctvom kanála YouTube, ale aj veľtrhy práce a iné podujatia.

Aktívna náborová práca armády v školách a na školských veľtrhoch práce však bola zdrojom sporov, pričom krajná ľavica Die Linke vedie skupinu kritikov, ktorí sa obávajú, že študenti sú v mladom veku „militarizovaní“.

Niekoľko nemeckých regiónov aj preto Bundeswehru zakázalo reklamu v školách.

 

 

Článok bol publikovaný 03/08/2023 na EURACTIV.sk