Few people realise how powerful minority stress can be. I know educated Roma people who do not want to find a job in the majority environment - they have never been there and are simply afraid of it. That is why it is terribly important for Roma children to be educated in a mixed environment. There they learn not only science, but also how the whole society works, explains Vlado Rafael, director of eduRoma, to Euractiv Slovakia.
Málokto si uvedomuje, aký silný vie byť menšinový stres. Poznám vyučených Rómov, ktorí si však nechcú nájsť prácu v majoritnom prostredí – nikdy v ňom neboli a jednoducho sa ho boja. Preto je strašne dôležité, aby sa rómske deti vzdelávali v zmiešanom prostredí. Tam sa učia nielen prírodovede, ale aj tomu, ako funguje celá spoločnosť, vysvetľuje pre Euractiv Slovensko riaditeľ eduRoma Vlado Rafael.
Málokto si uvedomuje, aký silný vie byť menšinový stres. Poznám vyučených Rómov, ktorí si však nechcú nájsť prácu v majoritnom prostredí – nikdy v ňom neboli a jednoducho sa ho boja. Preto je strašne dôležité, aby sa rómske deti vzdelávali v zmiešanom prostredí. Tam sa učia nielen prírodovede, ale aj tomu, ako funguje celá spoločnosť, vysvetľuje pre Euractiv Slovensko riaditeľ eduRoma Vlado Rafael.
V podcaste sa dozviete:
- aké najväčšie chyby robia médiá pri komunikovaní rómskych tém,
- v akom stave je žaloba, ktorú na Slovensko podala Európska komisia pre segregáciu rómskych detí v školstve,
- aký vplyv má na budúcnosť Rómov ich umiestnenie do špeciálnych škôl pre deti s ľahkým mentálnym postihnutím, v ktorých končí až 70 – 80 percent z nich,
- prečo podľa mimovládnych organizácií novela školského zákona problém ešte viac prehĺbi,
- ako odlišne k rómskym žiakom pristupujú vo Veľkej Británii, kde mnohí z nich úspešne absolvujú univerzity.
EV 166/26/EPP
7. ročník, č. 71/2024
Článok vznikol v spolupráci s
