The super-election year 2024 brought many changes in the leadership of the West. Nevertheless, its unity has been most disrupted by Bratislava and Budapest. "The way the Slovak government is acting today towards Ukraine and its Western allies is isolating it. It also shows that it cannot be relied upon. This has a number of different consequences at the level of security services or political cooperation," PAVEL HAVLÍČEK, a Czech expert on Eastern Europe, tells EURACTIV Slovakia.
Supervolebný rok 2024 priniesol mnohé zmeny vo vedení Západu. Jeho jednotu však najviac narúšali Bratislava a Budapešť. „Spôsob, akým slovenská vláda dnes vystupuje voči Ukrajine a západným spojencom, ju izoluje. Dáva tým zároveň najavo, že sa na ňu nedá spoľahnúť. To má množstvo rôznych dôsledkov na úrovni bezpečnostných služieb či politickej spolupráce,“ hovorí pre portál EURACTIV Slovensko český expert na východnú Európu PAVEL HAVLÍČEK.
Pavel Havlíček je analytik Asociácie pre medzinárodne otázky (AMO) v Prahe. Zameriava sa na východnú Európu, najmä na Ukrajinu, Rusko a Východné partnerstvo. Medzi jeho odborné záujmy patrí aj bezpečnosť, dezinformácie, strategická komunikácia, ako aj demokratizácia a podpora občianskej spoločnosti.
Rozhovor je úryvkom nášho podcastu z piatka 20. decembra 2024. Celý si ho vypočujete tu:
Pozícia slovenskej vlády k Ukrajine často opakuje proruské naratívy. V našom verejnom priestore sa v podstate neustále hovorí o tom, že Ukrajine by sa už nemali dodávať zbrane, že treba okamžite začať mierové rokovania a ukončiť vojnu. Prečo je kľúčové naďalej podporovať Ukrajinu?
Keď som sa o tom nedávno rozprával s jedným českým vysokopostaveným vládnym predstaviteľom, tak hovoril, že v najbližších mesiacoch sa bude rozhodovať o tom, kde prípadne vznikne nová železná opona. Či bude na východných hraniciach Slovenska, alebo na česko-slovenskej hranici. Takto jednoduché to vlastne je. Slovensko, rovnako ako Maďarsko, si bude musieť vybrať, či chce stáť na tej, alebo onej strane tejto barikády.
Ako dnes pôsobí pozícia Ficovej a Orbánovej vlády k vojne na ich postavenie v Európe?
To, ako dnes tá vláda vystupuje, či už voči Ukrajine, európskym spojencom, alebo americkej strane, ju izoluje a dáva tým tiež najavo, že sa na ňu nedá spoľahnúť. To má množstvo rôznych implikácií na úrovni bezpečnostných služieb, na úrovni politickej spolupráce a mnohých ďalších rovín.
Musíme skutočne myslieť na to, akú Európu chceme mať – či ju chceme mať slobodnú a bezpečnú, alebo či chceme, aby sa ruský svet ďalej rozšíril. To, ako sa dnes Ruská federácia správa voči Moldavsku, Gruzínsku a ďalším štátom, už dáva tušiť, že jeho apetít je oveľa väčší a neskončil by ani na západných ukrajinských hraniciach, ale šiel by pravdepodobne ešte ďalej.
Ako ty osobne vnímaš súčasnú slovenskú pozíciu k vojne na Ukrajine?
To, čo sa dnes deje na Slovensku, ma veľmi znepokojuje. Som veľkým kritikom súčasnej slovenskej vlády, myslím si, že nezohráva dobrú rolu. Musíme mať ale na pamäti druhú stranu mince, a síce, že za posledné dva roky sa Robert Fico ukázal z môjho pohľadu ako majster slova.
Je to človek, ktorý dokáže povedať komukoľvek čokoľvek, aj v ruskej vládnej propagandistickej televízii, ale potom necháva množstvo vecí plynúť tak, ako to bolo doteraz. To znamená, že napríklad necháva bežať výrobu zbrojného materiálu a munície zo slovenských fabrík, ktorá putuje na Ukrajinu, a to často cez české územie. Som rád, že táto spolupráca naďalej funguje a Slovensko poskytuje súčinnosť. Je to ale naozaj veľmi zvláštna a schizofrenická pozícia, hoci stále oveľa príjemnejšia než tá maďarská.
V akej kľúčovej oblasti sa od seba líšia?
Žiaľ, Maďarsko sa v ideologickej aj praktickej rovine naozaj správa ako štát, ktorý ide proti spoločným európskym záujmom a zásadne ich podkopáva. Videli sme to v poslednom čase pri téme Gruzínska, ale aj v prípade množstva ďalších medzinárodnopolitických otázok, kde Maďari stoja na jednej strane a 25 až 26 štátov stojí na druhej. To je zásadné a my sa s tým budeme musieť nejakým spôsobom vysporiadať.
Stav na bojisku a nové vedenie v Bruseli a v Bielom dome
Vojna sa chýli k svojmu tretiemu výročiu. Ako vyzerá situácia na ukrajinskom bojisku na konci roka 2024?
Situácia na Ukrajine je v posledných týždňoch a mesiacoch z ukrajinského a západného pohľadu skôr negatívna. Vidíme, že ukrajinská armáda sa v rôznych úsekoch frontu sťahuje, má problémy so zadržovaním expanzie ruských síl, najmä v Doneckej oblasti. V posledných týždňoch sa veľmi diskutuje o ofenzíve ruských síl proti mestu Pokrovsk, ale všetky okolité dediny, ktoré tvorili určité predsunuté základne a oporné body pre tento kľúčový bod na východe Ukrajiny, už v minulosti padli.
O ruskej Kurskej oblasti, do ktorej Ukrajinci vpadli ešte v auguste, sa hovorí ako o vyjednávacom žetóne pri budúcich mierových rokovaniach. Ako situácia vyzerá v nej?
Tam sa ukrajinská strana veľmi dobre bráni. Vytvorilo sa tam predpolie pre možné vyjednávanie, na ktoré sa ruská aj ukrajinská strana pripravujú. To súvisí nielen s potenciálnym zamrznutím toho konfliktu, ale taktiež s nástupom nového amerického prezidenta Donalda Trumpa do Bieleho domu. To je niečo, čo skutočne motivuje a do veľkej miery rámcuje správanie oboch aktérov.
Chcem však podtrhnúť, že je to dnes ruská strana, ktorá je na koni, má bojovú iniciatívu a zatlačuje ukrajinské sily, najmä v Donecku. Ale hovorí sa o tom, že sa ostrejšie boje môžu rozhorieť aj po ďalších úsekoch tej veľmi dlhej frontovej línie.
Súčasná bojová dynamika je typická aj tým, že obe strany sú veľmi vyčerpané. Očakáva sa, že v nasledujúcich mesiacoch dôjde k upokojeniu bojov pre nastupujúcu zimu, ale tiež pre premenu terénu, v ktorom sa bojové operácie uskutočňujú.
Máme za sebou supervolebný rok, v ktorom sa rozhodovalo o novom politickom vedení u kľúčových partnerov Ukrajiny. Sformovala sa napríklad nová Európska komisia Ursuly von der Leyen s mnohými novými osobnosťami. Ako hodnotíš nastavenie tejto Komisie k Ukrajine oproti tej predošlej?
Som pomerne optimistický práve preto, ako to finálne zloženie Komisie vyzerá. Oproti minulosti teraz dostali pomerne značné kompetencie a vysokú dôveru do rúk predstavitelia strednej a východnej Európy. Je teda vidno, že tá perspektíva sa nejako posunula.
Vnímam, že dôraz na podporu Ukrajiny sa oproti predchádzajúcemu obdobiu ešte zosilnil. Nechcem krivdiť Josepovi Borrellovi, ale je tu vidieť veľký posun oproti tomu, ako sa správala jedna garnitúra a ako druhá. Môžeme spomenúť napríklad istú počiatočnú naivitu k Rusku a aj jeho ostro kritizovanú cestu do Moskvy. Takže vnímam, že geopolitický pohľad na rôzne otázky bol utužený práve nomináciami vnútri Európskej komisie.
Akú veľkú rolu v tom zohráva staronová predsedníčka Komisie?
Ursula von der Leyen si v posledných piatich rokoch postavila svoju politickú kariéru a odkaz do veľkej miery na podpore Ukrajiny. Zásadným spôsobom prispela k robustnej pomoci Kyjevu zo strany Komisie a EÚ ako celku. Práve preto som teda optimistický, že z európskej strany podpora Ukrajiny bude ešte silnejšia, než bola v minulosti. O čom nie som až taký presvedčený, je pohľad Ameriky, kde sa tie pohľady ďaleko viac trieštia.
Staronový prezident Donald Trump sa do úradu vráti v januári a asi jediné, na čom sa všetci zhodnú, je, že je nevypočítateľný. Môžu nám jeho doterajšie kroky a vyjadrenia po voľbách predsa len niečo naznačiť o jeho budúcom prístupe k Ukrajine a Rusku?
Je to naozaj do veľkej miery nepredvídateľné. Vidíme tam pozitívne aj negatívne signály. Keď sme sa o tom nedávno bavili s ukrajinskými partnermi, tak hovorili, že nevedia, kde tá administratíva stojí. A či v nej preváži hlas ľudí, ktorých oni nazývali proruskými, alebo či prevážia ľudia, ako je napríklad nový minister zahraničných vecí Marco Rubio.
Rubio je skalným podporovateľom Ukrajiny a veľmi podrobne sleduje situáciu vo svete s ohľadom na ľudské práva, predovšetkým vo svojej rodnej Kube. Tiež pozerá na to, čo sa v súčasnosti deje v Indopacifiku okolo čínskeho komunistického režimu. Vidíme tam teda zmiešané signály a nie je nám ešte úplne zrejmé, aká tá finálna pozícia americkej administratívy vlastne bude.
Od čoho bude závisieť?
Finálne rozhodnutie bude záležať na Donaldovi Trumpovi. Ten sa niektorými svojimi výrokmi v priebehu kampane vmanévroval do zložitej situácie, keď napríklad povedal, že vojnu na Ukrajine vyrieši za 24 hodín. To bolo skutočne absurdné. Teraz už vníma, že to nebude vôbec jednoduché, a to práve z dôvodov, ktoré sme popísali: ruská strana má iniciatívu a veľmi nízku motiváciu v nej prestať.
Rusi cítia, že sú na koni, vytvárajú si podmienky priamo v teréne a nemajú dôvod, aby dnes zastavovali vojnovú mašinériu. Či už je to z domáceho produkčného modelu, na ktorý sa ruská ekonomika do veľkej miery zúžila, tak aj s ohľadom na to, že sa im reálne darí a oproti stavu spred niekoľkých mesiacov teraz dobývajú veľké časti ukrajinského územia.
Takže je naozaj otázne, ako má americká strana dotlačiť Rusko k rokovaciemu stolu, ako to po nej požadoval už v septembri Volodymyr Zelenskyj, keď predstavoval svoj plán víťazstva. Zatiaľ vôbec nie je jasné, ako k tomu má dôjsť či aké nástroje majú byť využité.
O akých nástrojoch sa uvažuje?
Napríklad o rozšírení palety nástrojov v oblasti sankcií, poskytnutí niektorých ďalších zbraňových systémov Ukrajine alebo možno až o vyslaní nejakých vojakov. O tom sa tiež hovorí na európskom kontinente. Mali sme tu iniciatívy francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona, teraz už pomerne schladené zo strany Poľska a Nemecka, ktoré odmietajú, aby napríklad v prípade zamrznutia a určitého stabilizovania východného frontu boli vyslaní európski vojaci NATO, aby patrolovali tieto oblasti.
To je skutočne veľká debata, ktorá je stále pred nami a my ju nemáme vyriešenú. A, žiaľ, musím tiež poznamenať, že Európa dnes nie je pripravená ani prijať iniciatívu a vziať zodpovednosť za budúcnosť podpory Ukrajiny. A nie je pripravená ani vojensky.
Posilnenie európskej obrany
Zlyháva EÚ v budovaní odstrašujúcich kapacít?
Aby som upokojil našich čitateľov, na veľkú eskaláciu nie je pripravená ani Ruská federácia, ale pokiaľ sa bavíme o horizonte troch až piatich rokov, tak sa skutočne môže stať mnoho vecí a my musíme viac investovať do našej vlastnej obrany.
V tejto súvislosti sa už začína hovoriť o zvýšení výdavkov na obranu na minimálne tri percentá HDP. S tým počíta aj komisár pre obranu Andrius Kubilius, keď hovorí o 500 miliardách eur. Hovorí, že pokiaľ to my v Európe urobíme, prinesie to až 250 – 300 miliárd eur do obrany. Ale to je niečo, čo by sa mohlo zrealizovať okolo roku 2027 či 2030. Toľko času možno nemáme. V túto chvíľu ide o veľmi nevypočítateľnú debatu práve vzhľadom na nepredvídateľné správanie nielen Donalda Trumpa, ale aj Vladimira Putina.
Generálny tajomník NATO Mark Rutte mal nedávno znepokojivé vyjadrenia, že nie sme momentálne pripravení na to, čo nám môže od Ruska hroziť do štyroch až piatich rokov. Uvedomujú si súčasní európski politici danú hrozbu dostatočne a môžu nájsť politickú vôľu na to, aby zvýšili minimálne výdavky do obrany na tri percentá HDP?
To treba rozdeliť na dve otázky. Prvou je, či nám to v Európe dochádza a či si je naša politická garnitúra vedomá týchto výziev. Ja by som povedal, že aj takí politici, akými sú Robert Fico alebo Viktor Orbán, si veľmi dobre uvedomujú, čo je reálne v stávke a aká je hrozba. Ja si myslím, že sú to veľmi inteligentní ľudia, ktorým dochádza, čo sa deje, ale nie vždy sú z toho vyvodené správne závery.
Máme tu totiž určitú politickú logiku, ktorá vychádza z toho, že politici radi zostávajú pri moci a chcú byť znovuzvolení. A povedať dnes vlastným občanom: ďalších niekoľko rokov si budete ukrajovať zo svojho tučného koláča, aby ste investovali do budúcej bezpečnosti, pretože niekedy za x rokov môže prísť veľký konflikt s Ruskom, to je niečo, čo je veľmi komplikované spoločnosti predať.
Niektorým politikom sa to však darí.
V baltských štátoch je to pomerne jednoduché. Aj v prípade Slovenska alebo Maďarska by to malo byť relatívne jednoduché, pretože priamo susedíte s krajinou vo vojne. Avšak tá logika je obrátená a minimálne Maďarsko jasne povedalo: nie, my chceme normalizovať vzťahy s Ruskom. My chceme, aby sa to nejako upokojilo, chceme sa dohovoriť a byť prví v Moskve, keď sa tak stane.
Predstavme si však perspektívu ľudí na Pyrenejskom či Apeninskom polostrove, ktorí nechápu, prečo ich to má vlastne zaujímať. Tam vnímajú, že majú iné výzvy – migráciu, medzinárodný terorizmus, prípadne situáciu na severe Afriky. Je tam úplne iná perspektíva. Som ale veľmi rád, že aj politici, ako napríklad bývalý portugalský premiér António Costa, hovoria, že musíme Ukrajine pomáhať.
Ako je na tom teda európska jednota?
Myslím si, že za posledného dva a pol roka sa európske pohľady veľmi zblížili. Máme tu určité čierne ovce, medzi nimi určite maďarský premiér a aj ten slovenský, ale myslím si, že inak tým politikom veľmi dobre dochádza, čo je skutočne v stávke a že môžeme prehrať našu suverenitu. Ale, žiaľ, to, čo v minulosti zaznievalo z vrcholovej rétoriky na strane Slovenska či Maďarska, vyzerá tak, že by títo lídri boli s opätovnou stratou suverenity v pohode. Ja si myslím, že toto nie je perspektíva, ktorá je prijateľná.
Predčasné voľby v Nemecku
V Nemecku nás čoskoro čakajú predčasné voľby, ktoré v krajine nie sú vôbec bežným úkazom. Ako by si zhodnotil pôsobenie Olafa Scholza vo vzťahu k Ukrajine?
Doterajší kancelár Scholz zastával veľmi opatrný prístup a blokoval celé množstvo ambicióznych krokov. Teraz dokonca ohlásil, že nezatiahnutie Nemecka do vojny a odmietnutie poskytnutia raketových systémov Taurus Ukrajine bude súčasťou jeho programu.
Ako to vníma voličská základňa jeho strany SPD?
Myslím si, že väčšina jeho voličov musí byť veľmi zmätená, keď na jednu stranu ohlásil Zeitenwende, teda zásadnú premenu zahraničného a bezpečnostného zmýšľania Nemecka, ale na druhej strane sa potom vždy vracal k pozícii mierového kancelára a človeka, ktorý nechce, aby nemecká strana bola zatiahnutá do konfliktu.
Vždy vyčkával do posledného momentu na reakciu Spojených štátov. A teraz ide po prvýkrát pomerne zásadne proti americkej pozícii. Vždy to bolo tak, že Američania otvorili nejaké dvere a Nemci ich nasledovali. Ale to súčasné nedodanie rakiet Taurus ide proti tomuto zaužívanému postupu.
Aké zmeny môžeme očakávať pri novom vedení Nemecka? Predpokladá sa, že novým kancelárom by sa mohol stať Friedrich Merz z CDU/CSU, bývalej strany Angely Merkel.
Očakávam, že pozícia budúcej nemeckej federálnej vlády a potenciálne Friedricha Merza bude odlišná, ráznejšia, čitateľnejšia a ambicióznejšia k podpore Ukrajiny. Doterajšia pozícia Nemecka bola skutočne veľmi schizofrenická. Zároveň si však nedokážem predstaviť, že sa zaobíde úplne bez kritiky vnútri Nemecka, pretože sú tam rôzne spoločenské nálady.
Videli sme to napríklad počas septembrových volieb vo východných spolkových krajinách, kde zásadnú rolu zohrali extrémistické politické zoskupenia, ako AfD alebo Aliancia Sahry Wagenknecht. To sú strany, ktoré v súčasnosti určujú limity toho, čo je na nemeckej politickej scéne a v politickej debate možné. Niet pochýb o tom, že kancelár Olaf Scholz týmto náladám podľahol. Jeho rétorika sa pripisuje veľkému tlaku týchto extrémistických zoskupení na jeho osobu.
Ako by sa teda mohla zmeniť rola Nemecka v EÚ?
Moje očakávanie je, že nové nemecké vedenie sa bude správať inak, zohrá svoju historickú rolu iným spôsobom a stane sa znovu lídrom. Dnes je Nemecko krívajúcou súčasťou európskeho spoločenstva, o ktorú sa nie je možné oprieť. Úprimne som rád, že sa táto éra skončí skôr. Z pohľadu Česka a východného krídla EÚ a NATO totiž minimálne v posledných mesiacoch nezohrávalo Nemecko pozitívnu rolu.
Rozhovor bol publikovaný 23/12/2024 na EURACTIV.sk