Adaptácia na klimatickú zmenu
V stredoeurópskom priestore sú mestá ohrozené predovšetkým vlnami horúčav, suchom a bleskovými záplavami. Samosprávy by preto mali zohľadniť zmenu klímy a jej vplyvy už pri plánovaní mesta, rekonštrukciách ciest či verejných priestranstiev. Do tvorby mestských politík by mali byť zahrnutí obyvatelia miest ako aj najzraniteľnejšie skupiny ako sú deti a seniori. Aby boli mestá odolné voči negatívnym prejavom zmeny klímy, nie je potrebné ich len adaptovať, ale zároveň znižovať emisie, ktoré produkujú. Ostrovy zelene, vodné a tieniace prvky by preto mali ísť ruka v ruke s elektrifikáciou dopravy a úsporami energie v budovách.
Udržateľná doprava v mestách
Na riešenie problémov s osobnou automobilovou dopravou nestačí iba prechod na elektromobilitu. Je potrebné zmeniť aj organizáciu miest, teda investovať do verejnej, cyklo či pešej dopravy. Mestá tiež treba navrhovať tak, aby boli všetky základné služby dostupné udržateľnými formami dopravy do 15 minút. V rámci automobilov je cesta aj zdieľaná ekonomika, teda služby na flexibilné využívanie krátkodobého prenájmu automobilov. Zdieľanú ekonomiku by mali podporiť aj verejné politiky, ktoré umožnia aj súkromné iniciatívy, teda občianske, komunitné alebo podnikateľské.
Spracovanie odpadov v rámci zásad obehovej ekonomiky
Pre úspešný prechod k obehovej ekonomike je momentálne nutné venovať pozornosť nielen recyklácii, ale aj predĺženiu životnosti výrobkov a ich opätovnému používaniu. Príležitosť na zmenu prináša nadchádzajúca európska smernica o ekodizajne. Slovensko však samo môže podporovať zelené inovácie alebo prijať daňové opatrenia, ktoré zvýhodnia udržateľnejšie a lepšie recyklovateľné výrobky.