Sharing green electricity would reduce energy bills for municipalities, schools, and apartment buildings. However, the state does not allow energy communities to access EU funds, requires them to pay high fees for meters, and mandates having only one energy supplier, which contradicts European rules.
Zdieľanie zelenej elektriny by znížilo obciam, školám aj bytovkám účty za energie. Štát však energetickým spoločenstvám nedovolí čerpať eurofondy, musia platiť vysoké poplatky za merače a mať len jedného dodávateľa energií, čo je v rozpore s európskymi pravidlami.
Autorka: Dorota Osvaldová, autorka je kampanierka Greenpeace Slovensko
Počuli ste už o energetických spoločenstvách? Ak nie, nie ste sami. O tomto koncepte podľa nášho prieskumu počul len jeden zo štyroch Slovákov. Energetické spoločenstvá sú pritom čoraz dôležitejším nástrojom v zelenej modernizácii energetiky na Slovensku. Je to skupina ľudí, ktorí sa spoja a investujú do výroby energie z obnoviteľných zdrojov.
Tuto zelenú a lokálne vyrobenú energiu môžu spoločne využívať a keď jej vyrobia viac, než dokážu sami spotrebovať, môžu ju aj zdieľať s tými, ktorí obnoviteľné zdroje nemajú a energiu potrebujú. Hoci ide u nás o pomerne nový fenomén, v Európe existuje mnoho dobrých príkladov, ako môže v praxi fungovať a pomáhať.
Energetické spoločenstvá môžu byť dôležitou súčasťou transformácie na modernú ekonomiku – nielen vzhľadom na ich ekologickosť, ale aj ekonomické výhody pre všetkých zúčastnených. Môžu totiž významným spôsobom prispieť k znižovaniu účtov za energie a pomáhať bojovať s energetickou chudobou. A to aj bez drahého dotovania cien energií z verejných zdrojov. No aby tieto spoločenstvá mohli efektívne fungovať, treba odstrániť legislatívne prekážky, ktoré bránia v ich plnohodnotnom rozvoji.
Inovátori medzi nami
Na Slovensku existuje oficiálne len päť spoločenstiev, pričom iba tri z nich fungujú cez energetické dátové centrum, ktoré prevádzkuje OKTE, zvyšné dve si účty rozrátavajú sami.
Patria medzi nich malé obce, bytovky či „osvietení” správcovia bytových domov, ktorí chcú ušetriť peniaze majiteľom a nájomníkom bytov. Existujú aj ďalší aktéri, ktorí síce nie sú oficiálne zaregistrovaní ako energetické spoločenstvo, ale princípy komunitnej energetiky v praxi využívajú.
Sú to obce Lozorno či Žarnovica, ktoré si na verejné budovy nainštalovali obnoviteľné zdroje a energiu vyrobenú z nich v rámci obce zdieľajú. Hlavnou motiváciou je šetrenie už tak obmedzených financií obcí, ktoré významne zasiahla energetická kríza a ktoré hľadajú možnosti ako ušetriť. Tieto lastovičky pozitívnej zmeny sú určite dobrým signálom, no na to, aby sa koncept energetických spoločenstiev u nás mohol rozšíriť a reálne pomôcť šetriť peniaze aj ostatným záujemcom, treba odstrániť viaceré bariéry.
Ide to v Česku, prečo nie u nás?
Jedným z dlhodobých problémov je poplatok za výmenu inteligentného merača spotreby (IMS), takzvaný smart-meter. Ten meria, koľko energie spoločenstvo vyrobí, koľko spotrebuje a koľko posiela do siete. Napriek tomu, že túto výmenu pre novoinštalované obnoviteľné zdroje zabezpečuje distribučná spoločnosť zadarmo, členovia spoločenstva musia inteligentný merač zaplatiť. Výmena bežného merača za ten “chytrý” stojí približne 150 eur, čo môže byť veľkou prekážkou pre vznik nových spoločenstiev.
Uveďme si to na príklade bytových domov: tie majú ideálne predpoklady na vytvorenie energetického spoločenstva, pretože vlastnia veľkú strechu, ktorá často nemá využitie. Navyše všetci obyvatelia žijú na jednom mieste a navyše majú vlastné rozvody, takže pre prenos zelenej energie nemusia využívať verejnú sieť. V dome so šestnástimi bytmi by sa suma za inteligentný merač násobila počtom odberných miest – bytov, čo je celkovo 2 400 eur. Tento poplatok predlžuje ekonomickú návratnosť o približne pol roka a odrádza ľudí od zapojenia sa do komunitnej energetiky.
V susednom Česku distribučné spoločnosti zabezpečujú výmenu meračov zdarma a včas, čo je niečo, čo by sme chceli aj pre Slovensko.
Energetické spoločenstvá aj pre školy
V Greenpeace Slovensko si myslíme, že by do energetických spoločenstiev mali byť zahrnuté aj príspevkové organizácie ako školy, neziskové organizácie alebo verejnoprospešné subjekty, ktoré v súčasnosti legislatíva vylučuje.
Nezanedbateľná časť slovenských škôl už fotovoltické panely vlastní, no v čase, keď energiu najviac produkujú, ju nemôžu využívať, pretože deti mávajú prázdniny a škola je vtedy zavretá.
Nie je ťažké si predstaviť, že by škola mohla túto nevyužitú energiu zdieľať s miestnym úradom, firmou či nemocnicou, tým im znížiť náklady, a ešte aj zarobiť peniaze navyše. Získané peniaze by mohli školy vložiť do zvyšovania kvality výučby, či už nákupom pomôcok alebo zvýšením platov učiteliek a učiteľov a nepedagogických pracovníkov. Niečo podobné už celkom úspešne funguje v obci Modrovka, kde energiu z panelov nainštalovaných na materskej škole využívajú aj na fungovanie obecného úradu či domu smútku.
Vyhláška ÚRSO nad zákon
Autorom jednej z najväčších prekážok rozvoja energetických spoločenstiev je samotný Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. Ten prišiel s novou vyhláškou č. 207/2023, podľa ktorej sa musia členovia energetického spoločenstva dohodnúť na rovnakom dodávateľovi energie.
Koncový odberateľ elektriny však má právo uzatvoriť zmluvu o dodávke elektriny s dodávateľom elektriny podľa vlastného výberu. Zákon o energetike ho nezaväzuje, aby mal pri zdieľaní elektriny inému koncovému odberateľovi alebo energetickému spoločenstvu povinne rovnakého dodávateľa elektriny. Požiadavka regulátora na rovnakého dodávateľa pre všetky odberné a odovzdávacie miesta nachádzajúce sa v jednej skupine zdieľania, nemá oporu v zákone o energetike ani v práve EÚ.
Právo odberateľov elektriny na slobodnú voľbu dodávateľa elektriny vyplýva aj zo Smernice o spoločných pravidlách pre vnútorný trh s elektrinou. Podľa nej sú členské štáty povinné zachovať práva členov alebo spoločníkov občianskeho energetického spoločenstva ako odberateľov elektriny v domácnosti alebo aktívnych odberateľov a zabezpečiť, aby neboli diskriminovaní a zaobchádzalo sa s nimi primerane z hľadiska ich činností, práv a povinností v postavení koncových odberateľov.
Vyhláška ÚRSO preto porušuje základné právo každého občana na slobodný výber dodávateľa. Pre inovátorov, ktorí sa snažia vytvoriť energetické spoločenstvo, prináša podmienky pripomínajúce praktiky tzv. energošmejdov – podomových predajcov energií, ktorí sa za nevýhodných podmienok snažili prehovárať susedov k zmene dodávateľa.
Presne takto by v súčasnej situácii vyzeral každý, kto by chcel svojho suseda presvedčiť, aby sa pridal k energetickému spoločenstvu. A to nie je správne. Členovia energetického spoločenstva by mali mať možnosť vybrať si svojho dodávateľa energie, čím by sa zachovala flexibilita a sloboda vo výbere.
Sú európskou prioritou, no nemôžu čerpať eurofondy
Okrem odstránenia legislatívnych prekážok akútne potrebujeme aj systém, ktorý zabezpečí pre energetické spoločenstvá investičnú pomoc. Tieto komunity totiž v súčasnosti nemôžu čerpať dotácie z európskych programov ako Zelená domácnostiam, čo nemá logiku, keďže ide o iniciatívy na podporu obnoviteľných zdrojov.
Energetické spoločenstvá by mali byť nielen zaradené medzi oprávnených prijímateľov dotácií z programu Zelená domácnostiam, ale ministerstvo by pre ne malo vytvoriť aj špeciálny grantový systém. Ten by mal podporovať energetické spoločenstvá zakladané občanmi a mal by im umožniť pokryť náklady na vznik a rozvoj energetických spoločenstiev najmä v lokalitách ohrozených energetickou chudobou. Aj napriek programu Zelená solidarita sa benefity energie z obnoviteľných zdrojov stále nedarí dostať medzi ľudí, ktorí by to najviac potrebovali.
To však nie je všetko – energetické spoločenstvá by podľa nás mali mať aj ďalšie ekonomické výhody ako sú napríklad úľavy z distribučných poplatkov, ktoré sú bežné v iných krajinách.
Slovensko sa môže stať lídrom v oblasti energetickej transformácie a energetické spoločenstvá sú kľúčovým nástrojom pre prechod na udržateľnú a demokratickú energetiku na Slovensku. Musí sa však začať skutočne starať o potreby svojich občanov. Ak chce, aby tieto komunity mohli naplno využiť svoj potenciál, aby sa tu ľudia mali skutočne lepšie a aby sme zároveň ponúkli skutočné riešenia pre boj s klimatickou krízou či energetickou chudobou, musíme vytvoriť podmienky pre ich rast.
Článok bol publikovaný 17/3/2025 na EURACTIV.sk