Vypálenie slávnostných delostreleckých sálv na počesť štátneho sviatku Dňa vzniku Slovenskej republiky z nábrežia Dunaja v Bratislave 1. januára 2025. [TASR/Jaroslav Novák]

The plan to build a European Defence Union faces both criticism and challenges, but Defence Commissioner Andrius Kubilius warns that preparing for worst-case scenarios is essential. “The Kremlin's attacks may soon cross the EU borders,” he said during his hearing. The European Commission is hence enhancing investment in defence and military capabilities.


Plán na vybudovanie Európskej obrannej únie čelí kritike aj výzvam, no komisár pre obranu Andrius Kubilius varuje, že príprava na najhoršie scenáre je nevyhnutná. „Útoky Kremľa môžu čoskoro prekročiť hranice EÚ,“ povedal počas svojho vypočúvania. Európska komisia preto posilňuje investície do obrany a vojenských spôsobilostí.

Druhá Európska Komisia Ursuly Von der Leyen začala svoj mandát v čase výraznej neistoty a geopolitických turbulencií. Jej nástupu predchádzal supervolebný rok 2024, počas ktorého prebehli voľby až v 80 štátov sveta.

Tie priniesli dôležité zmeny ako v štátoch Únie, tak v USA ako ich najdôležitejšieho partnera. Návrat Donalda Trumpa, ktorý sa pýši svojou nepredvídateľnosťou, preto Úniu udrží v strehu v mnohých otázkach, či už v ekonomike, alebo v obrane.

Práve tú si takmer tri roky od začiatku ruskej invázie na Ukrajinu určila Európska komisia za jednu zo svojich priorít. Už keď Ursula von der Leyen obhajovala svoj mandát predsedníčky, dala jasne najavo, že sa v ďalšom období chce zamerať práve na túto tému.

Zdôrazňovala, že Rusko naďalej vedie nevyprovokovanú vojnu a je nutné podporovať Ukrajinu, ktorá sa jej bráni aj posilniť bezpečnosť Únie. „Musíme urobiť všetko, aby sme ochránili európskych obyvateľov. Verím, že je čas vytvoriť Európsku obrannú úniu,“ vyhlásila v júlovom prejave.

NATO má podľa nej zostať centrom európskej kolektívnej obrany, avšak európsky pilier v ňom musí byť silnejší. Členské štáty totiž nevkladajú do obrany dostatok prostriedkov a „mali by preto investovať viac a spoločne“.

Leyenovej avizovaný entuziazmus pre bezpečnosť si vyslúžil aj kritiku, a to dokonca v zmysle, že sa pod jej vedením Únia „stáva posadnutá obranou“.

Faktom je, že EÚ túto otázku dlhodobo a hlboko zanedbávala. Výsledkom sú nielen poloprázdnevojenské sklady niektorých štátov, neschopnosť pomôcť Ukrajine tak, ako by potrebovala, ale aj bujnejúce hybridné útoky zo strany Ruska a Číny. Predsedníčka eurokomisie upozornila, že ich množstvo a úroveň neboli takéto vysoké „už celé desaťročia.“

Portál EURACTIV Slovensko s pomocou expertných názorov zanalyzoval, čo môžeme od druhej Komisie Von der Leyen v oblasti obrany a bezpečnosti očakávať.

Zloženie Komisie

Komisia s ešte väčším apelom na Ukrajinu a východ EÚ

Expert na východnú Európu Pavel Havlíček z AMO hodnotí, že oproti predchádzajúcemu obdobiu Leyenovej Komisie sa teraz ešte viac posilnil dôraz na podporu Ukrajiny.

Počas prvého obdobia bolo podľa neho možné badať aj známky istej naivity voči Rusku, najmä v jej začiatkoch. Symbolom toho sa stala napríklad kritizovaná cesta bývalého šéfa diplomacie EÚ Josepa Borrella do Moskvy.

Súčasnú zmenu pripisuje na jednu stranu samotnej Ursule von der Leyen, ktorá si v posledných piatich rokoch svoj politický odkaz do veľkej miery postavila práve na podpore Ukrajiny. Po začatí ruskej celoplošnej invázie zásadným spôsobom prispela k robustnej pomoci napadnutému štátu zo strany Komisie aj EÚ ako celku.

Veľkú rolu v posilnení proukrajinského razenia Komisie však zohráva jej celkové personálne obsadenie. „Oproti minulosti boli teraz pomerne značné kompetencie a vysoká dôvera zverené do rúk predstaviteľov strednej a východnej Európy. (…) Takže vnímam, že geopolitický pohľad na rôzne otázky bol utužený práve nomináciami vnútri Komisie,“ vysvetlil Havlíček v rozhovore pre EURACTIV Slovensko.

V mnohých prípadoch sú to práve predstavitelia bývalého socialistického bloku Európy, ktorí budú mať na starosti záležitosti, ktoré naň priamo vplývajú. Menovite možno spomenúť slovenského podpredsedu Európskej komisie pre medziinštitucionálne vzťahy a strategický výhľad Maroša Šefčoviča, slovinskú komisárku pre rozširovanie Martu Kos či českého komisára pre medzinárodné partnerstvá Jozefa Síkelu.

Čo je však najdôležitejšie, sú to práve zástupcovia východnej Európy, ktorí obsadili dve kľúčové pozície z hľadiska bezpečnosti a obrany. Ako symbol toho, že to s európskou obranou myslí počas druhého mandátu vážne, Von der Leyen avizovala vytvorenie pozície komisára pre obranu a vesmír.

Keď sa v decembri novej funkcie ujal Litovčan Andrius Kubilius, vytvoril tým mnohými vyzdvihovaný „východoeurópsky tandem“ s Estónkou Kajou Kallas, ktorá obsadila pozíciu šéfky európskej diplomacie.

Dvojica z Pobaltia dostala úlohu spolupracovať na budovaní Európskej obrannej únie vrátane spoločných projektov, ako je európsky štít protivzdušnej obrany, ktorý navrhli Poľsko a Grécko. Počas prvých 100 dní svojho funkčného obdobia majú zároveň predložiť bielu knihu o budúcnosti európskej obrany a pracovať na užšej spolupráci medzi EÚ a NATO.

„Voľba dvoch bývalých lídrov z pobaltských štátov na kľúčové posty EÚ v oblasti bezpečnostnej a obrannej politiky naznačuje, že ruská agresia voči Ukrajine v plnom rozsahu ovplyvnila myslenie európskych elít vrátane samotnej Von der Leyen,“ zhodnotil poľský think-tank Centrum pre východné štúdie (OSW).

Centrum doplnilo, že Kallas aj Kubilius majú rovnaký pohľad na ruskú hrozbu a európske opatrenia v oblasti bezpečnosti a obrany považujú za doplnkové k tým, ktoré prijíma NATO.

Von der Leyen skutočne vyhlásila, že v otázke vzdorovania ruskej hrozbe sa „európsky Západ má od európskeho Východu čo učiť“. A práve Pobaltie má s Ruskom nielen historicky neblahé skúsenosti, ale zároveň sa o ňom hovorí ako o možnom ďalšom cieli v prípade, že by Vladimir Putin odišiel z vojny na Ukrajine s víťaznou náladou.

Novopečený európsky „minister obrany“ 

Andrius Kubilius varoval pred neutíchajúcim ruským apetítom hneď v úvode svojho vypočúvania na nového eurokomisára. Prítomným europoslancom zdôraznil, že „útoky Kremľa môžu čoskoro nabrať ešte nebezpečnejšie rozmery a prekročiť hranice EÚ“.

Kandidát na komisára vtedy hovoril aj o najnovších informáciách od spravodajských služieb, ktoré naznačujú, že „Rusko môže do konca tohto desaťročia otestovať odhodlanosť EÚ alebo NATO“.

„Moja misia ma zaväzuje, aby som vám pomohol pripraviť sa na tie najextrémnejšie vojenské nepredvídané udalosti, čo znamená pripraviť sa na možnosť ruskej agresie voči členským štátom EÚ. Sme na takéto nepredvídané udalosti pripravení?“ pýtal sa v pléne.

S tým, že z Kubiliusovej strany nešlo len o nejaké „postrašenie“, súhlasil pre portál EURACTIV Slovensko aj generál vo výslužbe Pavel Macko:

„Rusko sa môže pokúsiť o menšiu agresiu aj voči členovi NATO. Môže skúsiť bleskovo obsadiť časť územia menšej členskej krajiny Aliancie, a potom zopakovať nátlakovú hru a strašenie jadrovými zbraňami ako v prípade svojej agresie na Ukrajine.“

Aj preto je podľa Macka mimoriadne nebezpečné akékoľvek spochybňovanie článku 5 Severoatlantickej zmluvy: „Aby odradzovanie plne fungovalo a neskončili sme v reálnej obrannej vojne, našim potenciálnym protivníkom musí byť absolútne jasné, že NATO a všetci jeho členovia sú zajedno v tom, že budeme tvrdo a všetkými silami a prostriedkami reagovať na akýkoľvek pokus o agresiu alebo test našej súdržnosti.“

Podobné slová počas novembrového „grilovania“ použil aj Kubilius, keď uviedol, že „Putina presvedčíme, aby nezačal ďalšie vojenské dobrodružstvo proti členským štátom EÚ jedine tak, že mu ukážeme, že sme schopní sa brániť“.

To si podľa neho od EÚ vyžaduje veľa spoločného úsilia na zvýšenie kapacít jej obranného priemyslu a vojenských spôsobilostí. 

Nový komisár Kubilius sám seba označuje za „veľkého transatlantistu“, ktorý je „za zachovanie všetkých možných vzťahov“ s USA bez ohľadu na to, kto je prezidentom. Apeluje na zvýšenie výdavkov na obranu a odmieta akékoľvek predstavy mieru pre Ukrajinu, ktoré by boli voči nej nespravodlivé. Jej obranný priemysel pritom považuje za vzor aj pre samotnú EÚ.

Kublius chce okrem spolupráce s Kajou Kallas na bielej knihe tiež pracovať na zabezpečení zvýšeného a dlhodobého financovania európskej obrany, ako aj na implementácii programov ASAPEDIRPA a EDIP

Dôležité bude tiež vyslať jasné signály na podporu európskeho priemyslu. „To môže nastať len vtedy, ak presvedčíme náš priemysel, že dostáva dlhodobé zákazky. Pretože teraz sme prichádzali s malými požiadavkami a priemysel nebol schopný pochopiť, čo chceme,“ vysvetlil Kubilius.

S členskými štátmi chce úzko spolupracovať na budovaní spoločných európskych záujmov vrátane kapacít kybernetickej obrany.

Za najdôležitejší bod pritom označil vytvorenie „skutočného jednotného trhu s obranným priemyslom, ktorý je v súčasnej podobe veľmi fragmentovaný a neefektívny“.

„Musíme dosiahnuť skutočný jednotný trh v oblasti obrany. To bude zahŕňať ďalšiu podporu používania dohodnutých civilných a obranných noriem, noriem NATO STANAG, a podporu vzájomného uznávania certifikátov na zabezpečenie interoperability so spojencami,“ uviedol Kubilius.

Ostro proukrajinská šéfka diplomacie EÚ 

Bývalá estónska premiérka Kaja Kallas je známa ako jedna z najhlasnejších kritikov Ruska a dala to o sebe vedieť aj počas toho, keď bola kandidátkou na pozíciu šéfky európskej diplomacie. Keď počas „grilovania“ hovorila o vojne na Ukrajine, patrilo to k jej najsilnejším témam.

Hrdo sa hlásila k tomu, že pochádza z postsovietskej krajiny, ktorá si výdobytky slobody začala užívať až po páde ZSSR. Odcitovala pritom aj uznávaného amerického historika Timothyho Snydera.

„Ten veľmi dobre povedal, že na to, aby sa krajina stala lepšou, tak musí prehrať svoju poslednú koloniálnu vojnu. A tú Rusko zatiaľ neprehralo. Musíme urobiť všetko preto, aby sa to teraz stalo,“ vyhlásila.

Kallas sa opakovane ohradzuje voči hlasom, ktoré volajú po zastavení dodávok zbraní Ukrajine a plne podporuje jej vstup do EÚ. Rovnako aj jej prvá zahraničná cesta hneď po uvedení do funkcie viedla práve do Kyjeva za prezidentom Volodymyrom Zelenským.

Podľa think-tanku OSW možno od Kallas očakávať, že bude iniciovať ešte viac pomoci Ukrajine, ako aj rozšírenie sankcií proti Rusku a Bielorusku. V decembri už navrhla aj sankcie pre násilné potláčanie protestov v Gruzínsku, ktoré však napokon neprešli pre odpor Slovenska a Maďarska.

 

V otázkach obrany sa Kallas v mnohom zhoduje s Kubiliusom. OSW podotýka, že práve ich silný spoločný hlas bude nevyhnutný pri rokovaniach o viacročnom finančnom rámci, ktorým by sa zvýšili finančné prostriedky EÚ zamerané na posilnenie bezpečnosti.

Obaja zároveň môžu zohrávať významnú úlohu pri presviedčaní krajín EÚ, aby zvýšili investície do obrany, mechanizmu reakcie na krízy a civilnej obrany.

„Nemôžeme sa zmieriť s tým, že Rusko, Irán a Severná Kórea vyrábajú viac techniky a munície ako celé euroatlantické spoločenstvo. Máme prostriedky na to, aby sme ich prekonali,“ agitovala Kallas.

Poukázala na to, že EÚ významne podceňovala investície do obrany, a ani 10 rokov od dohody, že do nej členovia budú dávať minimálne dve percentá HDP, to dnes nerobia všetci.

EÚ podľa nej musí viac investovať do obranyprevziať väčšiu zodpovednosť, a to si okrem iného vyžaduje radikálnu zmenu myslenia vo všetkých vrstvách spoločnosti. Tiež apeluje na posilnenie spolupráce, a to ako so Spojenými štátmi, tak so Spojeným kráľovstvom.

Pri slovách o posilnení obranyschopnosti EÚ však viackrát zdôraznila, že EÚ nemá nahradiť NATO, keďže ich úlohy sú rozličné. Severoatlantická aliancia má slúžiť na zabezpečenie obrany a Únia na zabezpečenie prostriedkov, ktoré sú pre ňu nevyhnutné.

Preto nesúhlasí ani s dlho diskutovanou myšlienkou vzniku európskej armády: „Už máme európsku armádu – sú ňou vojská našich národných štátov. Máme vytvorené štruktúry spolupráce na úrovni NATO, a ak by sme vytvorili alternatívnu štruktúru, už by to bolo mätúce pri vedení skutočného konfliktu.“

Kallas preto razí ideu, aby sa podporovala synergia medzi týmito dvoma organizáciami, a nie, aby dochádzalo k ich „vzájomnému súpereniu“.

V neposlednom rade sa s Kubiliusiom zhodujú v tom, čo má EÚ robiť, ak by sa výrazne zmenila obranná politika USA po návrate Donalda Trumpa.

Ak by Spojené štáty výrazne znížili podporu Ukrajine, obaja sa zhodli, že by väčšia zodpovednosť musela prejsť na EÚ. Prezentovali aj návrh, podľa ktorého by sa členské štáty mohli zaviazať investovať 0,25 percenta HDP na podporu Ukrajiny.

Ako sa však schyľuje k Trumpovej inaugurácii, obavy z takého scenára sa znižujú. Zdroje z budúcej Trumpovej administratívy naznačujú, že v zbrojení Ukrajiny počas konfliktu mieni pokračovať a mier by chcel dosiahnuť „silovou cestou“.

Na margo Trumpových početných vyhrážok voči európskym spojencom v NATO zhodne vyhlasujú, že k zvýšeniu výdavkov na obranu „nemá prísť preto, že by to požadoval prezident Trump, ale kvôli Putinovi a jeho hrozbám“.

Na čom treba zapracovať

Výdavky na obranu…

O výzvach, ktoré Európsku komisiu pri budovaní obrannej únie čakajú, sa EURACTIV Slovensko za posledné mesiace rozprával s viacerými odborníkmi. Jednou z kľúčových tém pre európsku obranu bude už spomínaný návrat Donalda Trumpa do čela USA.

Spojené štáty majú v Severoatlantickej aliancii kľúčové postavenie. Staronový prezident však už minulosti koketoval s myšlienkou odísť z NATO. Minulý rok bol preto v USA prijatý zákon, ktorý prezidentom zakazuje Alianciu opustiť bez súhlasu Kongresu.

Neslávne známym sa stal tiež Trumpov výrok, že by v prípade núdze prišiel brániť len tie štáty NATO, ktoré prispievajú požadované dve percentá HDP do obrany. Posledné roky začalo túto povinnosť plniť už 23 z 32 štátov Aliancie.

Nedávno denník Finacial Times dokonca prišiel s informáciou, že Trump bude od európskych spojencov požadovať zvýšenie výdavkov na obranu na 5 percent HDP. To nespĺňa ani Poľsko (4 percentá HDP), ktoré momentálne v týchto investíciách vedie.

S miernejším návrhom v decembri prišiel generálny tajomník NATO Mark Rutte, ktorý hovoril o náraste výdavkov na(d) tri percentá. To, či sa spojenci dohodnú na navýšení, a v akej výške bude, sa ukáže počas júnového summitu NATO v Haagu.

…a po výdavkoch aj všetko ostatné

Odborníci však poukazujú na mnohé ďalšie záležitosti, ktorým sa EÚ bude musieť v obrane venovať. Analytik portálu GeopoLytics Jozef Hrabina na otázku, do akých opatrení by sa mala EÚ pustiť v oblasti bezpečnosti a obrany, aby v nich začala byť sebestačnejšou od USA, odpovedal slovom „všetkých“.

V EÚ máme poddimenzované všetky aspekty obrany, čo odhalila aj vojna na Ukrajine a neschopnosť EÚ zásobovať ju potrebným obranným materiálom. Problém je, že aj po vyše tisícoch dňoch od ruskej invázie na Ukrajinu EÚ nerozšírila svoje výrobné kapacity a neprešla na zvýšenú vojenskopriemyselnú produkciu,“ poukázal pre EURACTIV.

Tento kolobeh sa podľa neho vlečie už od ruskej anexie Krymu (2014). Členské štáty EÚ preto musia vybudovať armády, ktoré budú dostatočne odstrašujúce pre potenciálnych agresorov, alebo aby ich kapacity postačili na pomoc štátom v núdzi.

Generál Macko rovnako uviedol, že v EÚ potrebujeme viac dobre vybavených a vycvičených vojsks dostatočným stupňom pripravenosti a pohotovosti, aby bolo možné naplniť už schválené regionálne obranné plány:

„Európa musí vybudovať a posilniť logistickú infraštruktúru a logistiku ako celok, aby bolo vôbec možné obranné plány v prípade potreby realizovať. Musíme zároveň posilniť vlastnú protivzdušnú a protiraketovú obranu vojsk a strategickej infraštruktúry.“

Súčasne je nutné výrazne posilniť európsky obranný priemysel a rozvíjať nové typy technológií a spôsobilostí.

Hrabina dopĺňa, že zlepšením potom musí prejsť aj delostrelectvo, ktoré sa aj dnes ukazuje ako jeden z hlavných pilierov pri boji pechotnými a mechanizovanými brigádami: „Dostatočná výrobná kapacita munície je kľúčová pre zásobovanie akejkoľvek bojaschopnej armády.“

Výzvou samou osebe môže byť aj rozšírenie vojenských nákupov mimo Spojených štátov, kam v súčasnosti väčšina zákaziek smeruje.

Výrobný potenciál v samotnej EÚ ostáva pomerne nízky. Ako poukázal analytik AMO Havlíček, ešte donedávna tu bola prítomná aj silná blokáda zo strany Francúzska, ktoré do nákupov zbraní nechcelo povoliť zapájanie tretích krajín.

„To sa teraz mení a mení sa celkový prístup EÚ k obrannej a bezpečnostnej politike všeobecne, ale aj práve k priemyslovému potenciálu za tým. A to je naozaj veľká výzva a hodená rukavica práve smerom k litovskému komisárovi Kubiliusovi,“ uviedol Havlíček.

 

 

Policy Brief bol publikovaný 07/01/2025 na EURACTIV.sk